Redakcja „Zdania” – pisma „Kuźnicy” wśród sygnatariuszy listu otwartego do władz RP i liderów ugrupowań politycznych przeciw projektowi haraczu na media prywatne

Redakcja „Zdania” – pisma Stowarzyszenia „Kuźnica” przyłącza się do akcji „Media Bez Wyboru”, przeciw rządowemu projektowi tzw. „składki reklamowej”, czyli de facto haraczu na media prywatne (ale te niezwiązane z obozem władzy). „Zdanie” jest jednym z sygnatariuszy listu otwartego działających w Polsce mediów prywatnych do władz RP i liderów ugrupowań politycznych w tej sprawie (pełna treść listu i lista sygnatariuszy poniżej).

Pod płaszczykiem walki z pandemią COVID-19 i z monopolem wielkich międzynarodowych korporacji tak naprawdę planuje się pompowanie środków z mediów prywatnych działających w Polsce do mediów państwowych i prorządowych mediów prywatnych. Temu bowiem ma służyć zapowiedziane powołanie „Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów”.

Aż 35% środków z haraczu ma iść na ten cel, a nie na „zwalczanie skutków COVID-19”.Według wiarygodnych szacunków, 9/10 środków z haraczu wpływałoby od mediów prywatnych działających w Polsce, a tylko 1/10 pochodziłaby od wielkich międzynarodowych korporacji, o których ciągle mówią władze i media publiczne. Natomiast media prorządowe mogłyby liczyć wręcz na profity – środki z nowo tworzonego funduszu.

Wbrew rządowym zapewnieniom, projekt stanowi zaprzeczenie idei podatku cyfrowego. Dodatkowa opłata za reklamę na portalach światowych gigantów elektronicznych byłaby procentowo niższa niż za reklamę prasową czy telewizyjną. Z punktu widzenia konkurencji stanowiłoby to wręcz uprzywilejowanie światowych gigantów kosztem krajowych mediów prywatnych.

Poniżej pełna treść i lista sygnatariuszy listu otwartego do władz Rzeczypospolitej Polskiej i liderów ugrupowań politycznych: